Saturday, May 13, 2017

Wonder Woman akhirnya ke layar perak



Wonder Woman akhirnya ke layar perak

SELEPAS membuat kemunculan dalam filem Batman VS Superman, watak super-wirawati tertua ciptaan DC Comics (1941) Wonder Woman, akhirnya tampil dengan filemnya sendiri 2 Jun ini.

Biarpun kebanyakan rangkaian filem superhero dari DC seperti Batman, Superman dan Spider-Man mempunyai rangkaian filem sehingga lapan siri, namun tidak untuk filem yang mengangkat kisah mengenai Puteri Diana atau Wonder Women.

Sebelum ini, naskhah Wonder Woman hanya diterbit dalam bentuk drama bersiri di kaca TV.
Filem ini akan diarahkan oleh Patty Jenkins ini menampilkan barisan pelakon hebat seperti Gal Gadot (sebagai Wonder Women), Chris Pine (Steve Trevor), Robin Wright (General Antiope), Connie Nielsen (Queen Hippolyta) dan Lucy Davis (Etta Candy).

Kisah bermula apabila Steve Trevor (Pine), seorang askar udara Amerika hanyut dan terdampar di sebuah pulau rahsia yang dihuni pahlawan-pahlawan wanita Amazon.
Diana (Gadot), seorang puteri yang juga pahlawan wanita Amazon yang gagah dan cintakan keadilan dan keamanan sejagat, telah menyelamatkan Trevor.
Trevor memberitahu Diana tentang perihal dunia yang sedang menuju ke arah kehancuran akibat peperangan ini dan Diana sanggup meninggalkan tempat tinggalnya untuk menghentikan perang.
Mengimbau pembikinan filem ini, idea menghasilkan Wonder Woman dibuat sejak 1996 lagi dan Sandra Bullock menjadi nama yang disebut-sebut akan menerajui watak utama.
Bagaimanapun pelbagai masalah dan pertukaran individu penting di belakang tabir menyebabkan filem ini tertangguh sehinggalah pada 2015, Patty Jenkins menerima tawaran untuk mengarahkan Wonder Woman.

Seterusnya pada November 2015, pelakon dipilih dan penggambaran dilakukan dengan judul Nightingale melibatkan kawasan di Kings Cross Station dan Trafalgar Square di London dan beberapa lokasi menarik di selatan Itali.
"Disebabkan beberapa masalah, kami terpaksa jalani penggambaran semula filem ini pada November 2016 dan Gadot ketika itu sedang hamil lima bulan.
"Bagi menutup perutnya yang sudah kelihatan, kami terpaksa letakkan layar hijau di perutnya dan kemudian disunting ketika proses pos produksi," ujar Jenkins.
Tambah Jenkins, penglibatannya dalam filem Wonder Woman sebenarnya telah bermula sejak 2004 lagi.

Namun pelbagai kisah terpaksa dilalui sebelum dia akhirnya disahkan akan mengarahkan naskhah kegemarannya itu.
"Sejujurnya bukan semua filem adi wira jadi kegemaran saya, tetapi berbeza denganWonder Woman.



"Saya lalui perbincangan dengan Warner Bros sejak 2004 dan dari awal saya beritahu mereka saya minat arah filem ini.

"Tetapi beberapa perubahan berlaku sehinggalah mereka hampir pasti untuk memulakan projek filem ini pada 2008 dan saya pula mengandung.
"Atas faktor itu saya terpaksa tolak untuk arah Wonder Woman. Dan setelah beberapa kali perubahan, akhirnya mereka datang semula kepada saya dan beritahu mahu hasilkan filem berdasarkan kisah pertama Wonder Woman dan saya terus bersetuju!" jelasnya.

Cabaran penggambaran

Perjalanan cerita Wonder Woman itu tidak berhenti setakat itu sahaja kerana terdapat beberapa perubahan sehinggalah ketika proses penggambaran.
"Bagi saya, perubahan itu hanya sebahagian cabaran sepanjang penggambaran kerana yang lebih saya rasa tekanan.
"Walaupun sasaran saya untuk arah filem ini tercapai, namun masih ada lebih besar perlu saya buat agar filem ini tepati apa peminat mahu," katanya.