SELAIN petua penggunaan santan kelapa untuk kesihatan rambut dan kulit kepala, mungkin ramai yang tidak tahu, daun teh hijau juga sangat berkesan bagi tujuan sama.
Pengasas Balqis Beutique, Illiey Rashid berkata, dia pernah menggunakan teh hijau ketika berdepan masalah kelemumur dan keguguran rambut selepas melahirkan anak.
Menyedari khasiat teh hijau dalam membantunya mengatasi masalah tersebut, dia kemudiannya menginovasikan sumber alam itu kepada semburan tonik untuk rambut iaitu MisteaCool.
“Teh hijau belum pernah digunakan pada tonik rambut di pasaran, tetapi tinggi khasiatnya terutama mengandungi anti-oksida, justeru memang banyak khasiatnya untuk kulit kepala.
“Selain bahan utamanya teh hijau, saya turut memasukkan kandungan lain seperti habatussauda, minyak argan, pudina, ekstrak semburi dan lidah buaya,” katanya.
Menurutnya, dia menjalankan pembangunan dan penyelidikan (R&D) produk itu selama sembilan bulan bagi memastikan produk dihasilkan mendatangkan hasil yang terbaik kepada pengguna.
“R&D bermula pada April sehingga Disember tahun lalu, kemudian baru kami mula menjualnya kepada pengguna.
“Tonik ini juga direka dalam bentuk semburan bagi memudahkan pengguna menggunakannya selepas cucian rambut, air semburan akan meresap ke kulit kepala dan membantu merawat masalah kepala,” katanya.
Menurutnya, kos untuk membangunkan produk itu menelan belanja sehingga RM30,000 yang melalui beberapa kali percubaan untuk mendapatkan hasil sempurna.
Mengulas mengenai kelebihan produk, Illiey berkata, selain mengatasi masalah yang dinyatakan, tonik juga membantu masalah migrain.
“Setiap bahan yang digunakan juga mempunyai manfaat dan fungsi kepada kesihatan kulit kepala sehingga rambut,” katanya.

Kesegaran tahan lama

Formula teh hijau yang dibangunkan, kata Illiey, adalah hasil ciptaannya sendiri yang dihasilkan sejak 2014.
“Idea untuk hasilkan MisteaCool bermula pada 2014 yang ketika itu saya memikirkan cara mengatasi masalah kelemumur dan keguguran rambut dihadapi.
“Namun kerana komitmen kerja ketika itu, idea itu saya simpan. Dan apabila peluang itu mula terbuka, saya lakukan secara berperingkat untuk hasil produk sendiri bermula daripada idea, formula, penyelidikan sehingga akhirnya berjaya dipasarkan,” katanya.
Menurutnya, MisteaCool dicipta juga untuk memberi kesegaran yang tahan lama, di samping berasa sejuk di kepala biarpun memakai penutup kepala.
.Tonik MisteaCool dari teh hijau memberikan kesegaran dan membantu atasi masalah kulit kepala.
“Saya memang mahukan tonik rambut yang berasa sejuk apabila digunakan, kerana cuaca di negara ini yang panas, sesuai apabila ada produk yang boleh memberi rasa sejuk di kepala.
“Tonik ini juga sesuai untuk semua peringkat umur kerana tidak mendatangkan kesan sampingan sebab bahan yang digunakan semuanya semula jadi,” katanya.
Illiey berkata, setiap botol tonik MisteaCool bersaiz 30ml dijual dengan harga RM74, tahan untuk kegunaan sebulan.
“Tetapi kini, kami menawarkan harga promosi kepada pelanggan untuk setiap pembelian iaitu RM59,” katanya.

Sasar jualan 500 botol sebulan

Memandangkan, MisteaCool adalah produk baharu, Illiey menyasarkan jualan 500 botol sebulan untuk tahun pertama ini.
“Sejak Disember tahun lalu, 1,000 botol berjaya terjual. Kini, kami mahu fokus dengan mempromosikan produk untuk lebih kukuh di pasaran tempatan seterusnya pasaran luar,” katanya.
Selain itu, pihaknya turut membuka peluang kepada mana-mana individu berminat untuk menjadi ejen pengedar tonik itu bagi menambah pendapatan.
“Kini kami mempunyai lebih 15 ejen di seluruh negara, dan kami sasar lebih ramai ejen di seluruh negara, di samping menawarkan margin keuntungan yang banyak kepada ejen,” katanya.
Untuk matlamat jangka panjang syarikat, ibu kepada dua cahaya mata ini berkata, mereka mahu produk tonik yang unik itu menembusi pasaran luar negara dalam masa terdekat.
“Kami sedang dalam proses untuk tembusi pasaran Istanbul kerana ada keluarga yang berada di sana boleh cuba mempromosikan di sana,” katanya.