SICHUAN – CHINA. Meskipun terlantar di katil hospital, keadaan tidak menghalang seorang pesakit barah daripada melangsungkan perkahwinan dengan kekasih hatinya.
Memetik laporan portal antarabangsa, Shanghaiist.com, kerana cinta, Peng Xin yang hanya bekerja sebagai juruteknik penghawa dingin di Wuhan sanggup mengahwini kekasihnya, Yang Liu yang disahkan menghidap barah payudara sejak bulan lepas.
Xin yang hanya berpendapatan sebanyak 1,500 yuan (RM 923) mengahwini Liu hanya untuk setia menjaganya sepanjang masa.
Difahamkan, pasangan tersebut berkenalan dan berhubungan sejak lapan tahun lalu.
Menurut Liu, mereka berdua tidak dapat berkahwin selama ini kerana mendapat tentangan daripada neneknya yang membesarkannya selama ini.
“Nenek beranggapan saya lebih layak bersama dengan lelaki lain. Nenek meninggal pada tahun 2010 dan selepas itu, ibu saya disahkan menghidap kanser payudara.
“Selama ini Xin mengumpul duit untuk membeli rumah buat kami berdua. Selepas membeli rumah, dia akan melamar saya,” katanya seperti yang dipetik menerusi laporan portal itu.
Malangnya, pada bulan lepas, Liu didiagnosis menghidap barah yang sama dan sudah lambat bagi pasukan perubatan untuk melakukan pembedahan untuk membuang barah tersebut.
“Xin berhenti kerja dan menjaga saya siang dan malam di hospital,” katanya lagi.
Apabila keadaan Liu nampak stabil, Xin memberitahu doktor hasratnya untuk mengahwini Liu.
“Saya akan jadi suaminya, tidak kira berapa lama dia mampu bertahan. Walaupun (suatu ketika dahulu) keluarganya menghalang hubungan kami, dia masih bersama saya.
“Sekarang dia sakit, saya akan tunaikan janji-janji saya terhadapnya dan saya mengahwininya,” kata Xin.