DALAM meniti usia 54 tahun, selebriti dan pengacara nombor satu negara, Datuk Aznil Nawawi masih kelihatan muda dan menawan.
Bahkan, wajah Aznil atau lebih mesra disapa sebagai Pak Nil semakin berseri-seri menyebabkan timbul tanda tanya kalangan rakan-rakan artis dan saudara terdekat mengenai rahsianya.
"Bagaimana kekal muda? (ketawa). Saya sendiri pun tidak tahu sebenarnya.
"Saya hanya menggunakan tiga penjagaan wajah yang asas iaitu pencuci, toner dan pelembap.
"Apa yang penting, dari dulu sampai sekarang, saya hanya melakukan rutin seharian iaitu mencuci muka sebelum dan selepas daripada bangun tidur," katanya kepada Zass.
Mengakui tidak terlalu menjaga rutin pemakanan sehariannya, Pak Nil sebaliknya mengambil pendekatan dengan bersenam.
"Kadang-kadang, ada juga saya berpuasa. Ada satu rutin yang saya mesti lakukan pada setiap hari iaitu berlari di atas treadmill. Dengan kaedah itu, saya akan membakar 300 hingga 600 kalori setiap hari.
"Daripada saya hanya membelek telefon dalam tempoh sejam dua, lebih baik saya berlari. Sekurang-kurangnya, ia membuatkan saya kelihatan cergas," katanya.
Dalam pada itu, Pak Nil sekali lagi bertindak selaku penaung dan ‘father-figure’ kepada program Ceria Popstar yang kembali untuk tahun keempat bermula 25 Mac lalu hanya di Astro Ceria (saluran 611) dan Astro Maya HD (saluran 135).
Ketika ditanya apakah rahsianya dalam memikat jiwa kanak-kanak, ternyata Pak Nil punya jawapannya sendiri.
"Salah satu sebab, mungkin kerana saya sendiri sudah mempunyai anak. Dari dulu, saya memang senang bergurau dan bermanja dengan anak-anak.
"Bagi saya, anak-anak senang kalau mahu memberi nasihat.
"Jika saya marah, saya hanya menjegilkan mata saja. Automatik, mereka akan tahu. Jika menggunakan kekerasan atau perkataan, kita tidak boleh mengawalnya sebab kadang-kadang kita lupa kita bercakap dengan anak-anak," katanya.