Monday, November 30, 2015

Duit 'lesap' dipukau awang hitam



Duit 'lesap' dipukau awang hitam
Mangsa menceritakan kejadian kepada wartawan.
SHAH ALAM - ‎"Saya masih bingung, macam mana perkara itu boleh berlaku," demikian luahan seorang mahasiswa Universiti Awam di Lembah Klang, Mohd Ali (bukan nama sebenar) ketika mendedahkan kehilangan wangnya berjumlah RM2,000.
Menceritakan bagaimana insiden  itu berlaku, Ali berkata, kejadian berlaku sekitar jam 9 malam,  ketika mana dia sedang mengeluarkan wang di kiosk ATM mesin di dalam universiti dia belajar.
"Ketika itu saya baru selesai keluarkan wang sejumlah RM100 untuk kegunaan peribadi, tapi secara tiba-tiba saya di datangi oleh seorang lelaki Afrika  yang bertanyakan arah untuk pergi ke perpustakaan.
"Tanpa mengesyaki apa-apa saya memberitahunya arah tersebut," katanya kepada Sinar Online semalam.
Ali berkata, selepas dia memberi pertolongan kepada lelaki ‎itu, dia pulang ke kampus penginapan.
"Selepas pulang saya merasakan ada sesuatu yang tidak kena.
"Saya rasa saya turut memberinya wang, oleh itu bagi menyedapkan hati saya ke ATM itu semula kira-kira jam 11 malam untuk menyemak baki wang saya.
"Telahan saya tepat, saya secara tidak sedar sudah memberinya RM2,000 kerana baki wang saya menunjukan hanya tinggal RM100," katanya.
Ali berkata, dia begitu sedih dengan insiden itu, kerana dia hanya mempunyai simpanan sebanyak RM100 untuk teruskan hidup selepas ini.
Katanya, dia akan membuat laporan polis untuk memastikan tiada mangsa seterusnya.
"Kiosk di kawasan itu agak terpencil, jadi saya berharap dengan pendedahan ini tiada lagi mangsa.
"Kalau terdesak sangat hendak keluarkan wang, ajak rakan teman, jangan jadi seperti saya.
"Sekarang saya tidak tahu hendak 'ambil duit' mana, mungkin saya akan maklumkan kepada keluarga untuk meminta pertolongan,"  katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: