• Liyana Zahim bersama pelakon utama Rindu Awak 200%, Zul Arifin.Liyana Zahim bersama pelakon utama Rindu Awak 200%, Zul Arifin.
NAMA gadis kelahiran Kuantan, Pahang ini menjadi bualan sejak novelnya diadaptasi menjadi drama bersiri oleh Creative Skill Solution. Menariknya, novel dan drama yang mengambil judul sama, Rindu Awak 200% itu mencipta fenomena apabila diterajui pelakon kacak Zul Arifin.

Mengakui gembira karyanya dipilih untuk diangkat ke drama, pemilik nama Nurul Liyana Abd Rahim ini memberitahu, dia sangat bersyukur kerana impian melihat novelnya diadaptasi menjadi kenyataan.

“Penglibatan saya dalam bidang penulisan masih setahun jagung jika dibandingkan dengan novelis sedia ada. Sebab itu, saya tidak menyangka karya saya menjadi pilihan syarikat penerbitan
sedangkan masih banyak karya yang hebat di luar sana,” katanya lebih popular dengan nama pena Liyana Zahim.

Jelas Liyana, perkara itu sekaligus meningkatkan semangatnya untukmenghasilkan lebih banyak karya berkualiti. “Mungkin suatu hari nanti karya saya akan terpilih untuk diadaptasikan lagi, jadi saya perlu memastikan karya seterusnya mampu menarik perhatian pihak terbabit,” akui gadis berusia 26 tahun ini.

Bicaranya lagi, walaupun novel Rindu Awak 200% telah diadaptasi tetapi ia bukan alasan dia boleh berpuas hati dengan karya yang pernah dihasilkan sebelum ini.

“Pemilihan novel ini saya anggap sebagai rezeki, tuah dan kebetulan. Jadi, tiada sebab untuk saya selesa dengan semua karya saya,” katanya telah menghasilkan empat novel termasuklah Rindu Tercipta, Sekebun Bunga Cinta dan Curi-Curi Suka.

Bermula di alam persekolahan Pasti ramai yang ingin mengenali novelis muda ini dengan lebih dekat. Mengimbas sejenak pembabitannya dalam bidang penulisan novel, ia bermula sejak Liyana di alam persekolahan lagi.

Jelasnya, waktu terluang di zaman persekolahan digunakan sebaik mungkin dengan menghasilkan cerpen, puisi dan pantun. “Karya yang dihasilkan saya hantar kepada syarikat penerbitan akhbar untuk diterbitkan.

“Kemudian barulah terlintas di fikiran saya untuk mencuba menulis novel pula. Dengan sokongan ibu, saya berjaya menghasilkan manuskrip pertama dan telah dihantar kepada Alaf 21, Grup Buku Karangkraf.
“Alhamdulillah, karya saya diterima dan bermulalah karier saya sebagai novelis,” katanya mahu menjadi sehebat Sharifah Abu Salem dan Ramlee Awang Murshid.

Walaupun bidang penulisan dibanjiri penulis dan novelis hebat, bagi Liyana ia persaingan sihat yang perlu dihadapi penulis.

“Masing-masing punya cara tersendiri untuk menggarap karya mereka. Lagipun kami mempunyai idea dan identiti sendiri untuk menghasilkan karya,” kata pemegang Ijazah Sarjana Muda Sains Politik, Minor dalam Sejarah dan Tamadun, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) ini.

Penulisan santai, komedi Cenderung memilih gaya penulisan santai dan komedi antara faktor novelnya menjadi pilihan pembaca masa kini. Ujar Liyana, selain itu amat penting menyeimbangkan naratif dan dialog dengan bahasa yang mudah difahami.

“Bagi saya, era kini semakin ramai pembaca remaja dan golongan berkerjaya memilih novel untuk melepaskan tekanan dan memenuhkan masa lapang mereka.

"Jadi perlu bagi saya menghasilkan sesuatu yang boleh membuatkan mereka ketawa, senyum dan tenang ketika membacanya,” katanya.

Jelasnya, dia turut menyelitkan kisah realiti yang berlaku di sekeliling untuk mencantikkan plot. “Menulis memerlukan kajian mendalam untuk menghidupkan watak yang dicipta. Contohnya watak juruterbang, saya perlu membuat kajian mengenai juruterbang terlebih dahulu supaya mendapat gambaran jelas mengenainya,” katanya.

Liyana juga berpendapat, setiap penulis perlu memperbaiki mutu penulisan, penceritaan dan pengajaran supaya karya seterusnya lebih mantap.