•  Zed Zaidi Zed Zaidi
LEBIH  setahun diberi kepercayaan memimpin Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Zed Zaidi berjaya membuktikan kredibilitinya dalam menguruskan persatuan itu selaku pucuk pimpinan.

Malah, beberapa pencapaian besar berjaya dicapai Zed atau nama sebenarnya, Rozaidi Jamil, sepanjang tempoh pelantikan itu.

Bukan sahaja semakin agresif, malah suara Seniman juga turut menjadi perhatian kerajaan serta kementerian.

Semangat dan perjuangan Zed dalam membawa industri seni ke tahap yang lebih tinggi wajar diberi pujian walaupun sebelum ini dia tidak terlepas daripada kata-kata sinis dan cemuhan.

Pun begitu, keberanian Zed telah menghapuskan segala kritikan dan cemuhan yang dilempar padanya setelah melihat kejayaan demi kejayaan yang diraih persatuan itu.

Dalam kerancakan Seniman menyusun usul lain, Zed mengejutkan ramai pihak apabila mengesahkan dia akan bertanding jawatan Exco Pergerakan Pemuda Umno pada pemilihan parti itu pada Oktober depan.

Namun, ramai yang berteka-teki, adakah Zed akan meninggalkan Seniman untuk jawatan yang lebih besar atau tetap meneruskan perjuangannya demi kebajikan artis-artis tempatan.

Untuk mendapat kepastian, Zass menyusun satu temu bual eksklusif bersama Zed Zaidi untuk berbicara lebih lanjut mengenai perkara itu.


Anda memilih untuk bertanding jawatan dalam parti. Bagaimana pula nasib Seniman? Adakah anda akan bersara?

Saya menerajui Seniman bukan kerana mahukan 'jalan alternatif' semata-mata untuk mendapatkan jawatan yang lebih tinggi. Namun, saya tidak nafikan jawatan sebagai Presiden Seniman banyak membantu dalam mencapai perjuangan saya demi membantu golongan seni. Kenapa saya perlu bersara sekiranya saya berpeluang memegang jawatan Exco Pemuda? Malah, hasrat saya adalah untuk membawa Seniman ke tahap yang lebih tinggi lagi. Ia merupakan 'batu loncatan' untuk saya membawa usul Seniman ke atas. Bagi saya, tiada masalah untuk memegang lebih daripada satu jawatan kerana Seniman adalah Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan Exco Pemuda adalah parti. Ia adalah jawatan yang berbeza dan tiada undang-undang yang menghalang seseorang itu untuk memegang jawatan lebih daripada satu jawatan, malah ramai individu yang diberi peluang itu. Lainlah kalau ianya berkaitan dengan kerajaan atau kementerian.


Apa pandangan anda jika ada segelintir pihak yang menganggap anda gila kuasa?

Saya dilantik sebagai Presiden bukan atas dasar paksaan atau pilihan sendiri. Saya melalui proses undian dan ia ternyata berpihak kepada saya. Tidak perlu timbul istilah gila kuasa kerana ini adalah perjuangan saya dalam Seniman. Saya tidak kisah apa yang orang kata kerana sebelum ini pun saya telah melaluinya. Saya lebih selesa menganggap kritikan dan cemuhan itu sebagai pembakar semangat untuk saya terus berjuang. Namun, saya tidak keberatan untuk melepaskan jawatan ini sekiranya ada individu yang layak memimpin persatuan serta memperjuangkan matlamat Seniman.


Lebih setahun menguruskan Seniman, adakah anda berpuas hati dengan kejayaan yang dicapai?

Alhamdulillah, saya bersyukur kepada ALLAH SWT kerana memudahkan urusan saya dalam usaha membantu ahli persatuan untuk mendapatkan hak mereka. Walaupun tidak kesemua usul berjaya di selesaikan buat masa ini, namun saya berpuas hati kerana kebanyakannya mendapat perhatian pihak atasan termasuk kerajaan dan kementerian. Bagi usul yang masih belum berjaya dilaksanakan, saya akan tetap mengemukakannya di masa yang akan datang.


Memegang dua jawatan dalam satu masa, tidakkah anda akan berdepan dengan kekangan masa?


Saya rasa, tidak akan timbul isu kekangan masa kerana tidak kira di peringkat persatuan mahupun parti, saya tetap memperjuangkan isu yang sama menerusi Biro Kebudayaan dan Kesenian. Saya akan tetap membawa usul masalah industri dan pengamal seni walaupun di peringkat parti. Buat masa ini, saya hanya menggalas jawatan Timbalan Pengerusi Biro Kebudayaan dan Kesenian sahaja. Ini juga adalah satu persediaan untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) nanti.


Adakah ini merupakan satu langkah untuk membawa golongan artis kepada penglibatan politik?

Ya, saya tak nafikan perkara itu kerana saya tahu, pengaruh artis dalam politik cukup besar. Pada PRU13 yang lalu, golongan pembangkang telah menggunakan cara ini untuk kepentingan politik mereka. Namun, tidak salah untuk kita cuba memulihkan imej parti dengan cara yang sama. Saya menggunakan kaedah ini untuk membawa Seniman dan ahli persatuan untuk mencabar artis dari pembangkang. Sekurang-kurangnya, penglibatan artis dalam Umno secara serius dapat menggugat kedudukan artis pembangkang yang tampil mengecam parti pemerintah. Penglibatan penggiat seni dalam parti dilihat mampu menaikkan imej Umno dan membuka mata masyarakat.


Apakah dorongan utama yang membuatkan anda tampil untuk bertanding?

Sokongan padu daripada ahli di 191 bahagian pergerakan di seluruh negara adalah faktor utama untuk saya tampil bertanding. Daripada awal lagi, mereka menyokong saya untuk bertanding khususnya bagi jawatan Pengerusi Biro Kesenian dan Kebudayaan. Walaupun bukan semua yang menyokong, namun saya yakin, ramai di kalangan mereka yang menyokong perjuangan saya.


Adakah anda yakin akan menang?

Itu semua rezeki ALLAH SWT. Saya tidak meletakkan harapan tinggi untuk menang kerana ramai di kalangan rakan-rakan yang berkredibiliti juga turut bertanding. Bukan seorang dua yang turut bertanding, malah saya difahamkan setiap bahagian menghantar borang pemilihan. Namun, wakil daripada artis, hanya saya seorang sahaja. Insya-ALLAH, kalau ada rezeki, saya bersyukur. Ini semua adalah perjuangan saya demi industri.