Sunday, July 29, 2012

Terlanjur dengan kekasih

Maisara sanggup tinggal berjauhan bagi mengelak memalukan keluarga dengan kandungannya.

Ketika remaja sebayanya sedang bersengkang mata mengulang kaji pelajaran untuk menghadapi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ketika ini, berlainan pula dengan Maisara (bukan nama sebenar), 17.

Gadis manja yang merupakan anak tunggal itu, kini terpaksa berjauhan dengan keluarga kerana sedang sarat mengandung dan menunggu masa untuk bersalin.

Walaupun terpaksa berpisah dengan keluarga tercinta, tetapi demi menutup aib keluarga, Maisara sanggup menghadapinya.

Dia berharap, anak yang dikandungnya nanti akan diserahkan kepada keluarga angkat yang mampu menjaga dan mendidiknya dengan baik.

Mengimbas kembali detik dia terlanjur, dia mengakui darah muda yang sentiasa ingin mencuba selain termakan dengan rayuan lelaki, adalah punca dia sarat mengandung anak luar nikah.

"Hubungan saya dan Hanif (bukan nama sebenar), 19, memang rapat kerana kami tinggal sekampung dan sering menghabiskan masa bersama-sama. Kami telah mengambil keputusan menjalinkan hubungan secara serius apabila saling menyukai antara satu sama lain.

"Selalunya, saya dan Hanif bersama rakan-rakan lain akan menghabiskan masa pada waktu malam dengan melepak secara beramai-ramai sambil melayan Internet di kafe yang berdekatan dengan rumah," katanya.

Tambahnya, walaupun ibunya sering menasihati supaya tidak terlalu bebas berkawan, tetapi ia ibarat mencurah air di daun keladi.

"Kalau ibu marah, saya tidak ambil kisah apa yang ibu nasihat. Malah akan buat tidak tahu sahaja," katanya.

Katanya, satu malam dia terlanjur bersama hanif ketika keluarga Hanif tiada di rumah kerana bercuti.

"Seperti kebiasaan, apabila habis melepak kami akan pulang bersama-sama. Jalan untuk pulang ke rumah memerlukan saya melalui kawasan rumah Hanif.

"Apabila sampai di kawasan rumahnya, dia telah menahan saya supaya tidak terus pulang, sebaliknya mempelawa saya untuk singgah dahulu ke rumahnya," katanya.

Tambahnya, tanpa berfikir panjang, dia telah menerima ajakan Hanif kerana ketika itu Hanif hanya berseorangan.

"Semuanya berlaku dengan sepantas kilat. Saya telah terlanjur kerana terbuai dengan pujuk rayunya selain tidak kuat untuk melawan kehendak nafsu ketika itu.

"Ibarat setelah mendapat madu, sepah dibuang, Hanif mengambil keputusan untuk berpisah dengan saya pada malam itu juga setelah dia berjaya memuaskan nafsunya,' katanya.

Akuinya, dia tidak menyangka keterlanjurannya pertama kali telah menyebabkan dia mengandung.

"Mula-mula saya tidak risau apabila lambat datang bulan kerana biasa ada masalah haid yang datang tidak tetap.

"Namun apabila memasuki tiga bulan saya masih belum datang bulan, saya mengesyaki sesuatu berlaku dan telah membuat sendiri ujian kehamilan dan mendapati saya positif," katanya.

Ujarnya, apabila menyedari dirinya berbadan dua, pelbagai cara dilakukan untuk menggugurkan bayi dalam kandungan.

"Saya makan pil untuk gugur kandungan tersebut. Dalam pada itu, juga bertanya kepada kawan-kawan yang pernah melalui situasi yang sama.

"Dalam tempoh tersebut juga, saya tidak berani untuk memberitahu ibu mengenai perkara yang sebenar. Sehinggalah saya telah memohon bantuan guru kaunseling untuk memaklumkan kepada ibu," katanya.

Ujarnya, walaupun sedih kerana membuat ibunya menangis tetapi perkara tersebut telah berlaku dan tidak boleh diundur lagi.

"Ibu telah mengambil keputusan menghantar saya ke Pusat Kebahagiaan Wanita Remaja (Kewaja) demi menutup aib daripada pengetahuan keluarga.

"Sehingga kini, ibu cuba menyembunyikan keadaan saya dari pengetahuan ayah tiri," katanya.

Beliau akui, setelah selamat melahirkan bayinya nanti, dia akan meneruskan kembali pelajaran yang tertangguh selain berusaha menjadi anak yang baik.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: