Sunday, July 29, 2012

Kemahiran pengantara

Pengantara diuji daripada pelbagai aspek dalam kemahiran komunikasi. - Gambar hiasan

SECARA kebiasaannya, pengamal undang-undang menjalani latihan sebagai pengantara bagi membantu menyelesaikan masalah yang berbangkit tanpa perlu melalui proses mahkamah.

Melalui pendedahan terhadap proses pengantaraan, seseorang akan memahami bahawa ia adalah salah satu pilihan yang wujud dalam menyelesaikan pertikaian. Ia boleh digunakan dan tidak terikat dengan proses mahkamah.

Pengantaraan boleh digambarkan sebagai salah satu cabang pengetahuan yang berurusan dengan pelbagai bentuk kemahiran komunikasi. Kemahiran-kemahiran komunikasi yang diperlukan oleh seorang pengantara adalah sangat berbeza dengan seorang peguamcara, penimbangtara atau yang setara dengannya.

Pengantara tidak seperti peguamcara dan penimbangtara yang kes perlu dibentangkan di mahkamah yang menatijahkan satu pihak menang dan satu pihak lagi kalah.

Ini adalah satu proses membantu pihak yang bertelagah berkomunikasi antara satu sama lain agar mencapai persetujuan yang diingini selari dengan kehendak mereka.

Disebabkan perbezaan tujuan yang ingin dicapai oleh proses mahkamah, timbangtara dan pengantara, maka laras bahasa dan beberapa istilah yang digunapakai dalam mahkamah dan timbangtara tidak boleh digunapakai dalam proses pengantara.

Bahasa yang digunapakai juga perlu diolah dan mencerminkan keperluan seorang pengantara untuk memiliki minda psikologi yang tepat dalam menjalankan proses perundingan. Jika seorang pengantara tidak dapat memenuhi aspek asas itu, maka ia tidak akan berjaya.

Penggunaan bahasa yang tidak sesuai mungkin akan mengakibatkan pihak yang terbabit merasa dihukum, dinasihati, dicadangkan, diarahkan, dipaksa, dipengaruhi atau apa-apa unsur negatif.

Ini akan menyebabkan proses terhenti seterusnya gagal mencapai objektifnya. Jika itu berlaku ia bertentangan dengan serta sifat pengantaraan itu sendiri iaitu persetujuan secara sukarela.

Oleh itu, pengantara diuji daripada pelbagai aspek dalam kemahiran komunikasi. Pengamal undang-undang yang berusaha untuk menjalankan mediasi tanpa meneliti aspek-aspek asas mediasi akan mendapati diri mereka tersasar daripada proses sebenar seperti mana ia sepatutnya dijalankan. Natijahnya keputusan yang diingini tidak diperolehi.

Proses pengantaraan bukan perkara baru. Malah mereka yang tidak berlatarbelakangkan undang-undang juga berupaya menjadi pengantara yang baik. Ini disebabkan mereka tidak cenderung menilai setiap situasi daripada perspektif undang-undang.

Pihak-pihak yang terbabit diberi lebih kebebasan dengan pelbagai pilihan. Oleh itu mereka tidak terperangkap dalam dilema undang-undang. Antara lainnya, untuk menentukan yang mana hak dan kepentingan dalam melaksanakan penyelesaian mereka sendiri.

Seorang peguam bagaimanapun secara umumnya arif dan peka akan perkara terbaik untuk pihak yang diwakilinya menyebabkan tumpuan diberikan kepada hak dan bukan keperluan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: