Monday, April 30, 2012

Penyakit hilang guna air perigi 'sirap'


SEORANG penduduk membasuh muka menggunakan air perigi 'sirap' di Pasir Puteh semalam.


PASIR PUTEH - "Alhamdulillah, penyakit gatal-gatal saya kini beransur hilang selepas mandi dengan air perigi ini."

Itu dakwaan seorang warga emas, Man Mat, 70,selepas mandi air dari sebuah telaga berusia lebih 10 tahun di Kampung Pintu Gerbang, Dalam Ru dekat sini yang kini menjadi tarikan utama selepas airnya bertukar menjadi warna merah baru-baru ini.

Beliau yang berasal dari Kuala Besut, Terengganu berkata, sebelum ini, badannya sering gatal, namun penyakit tersebut hilang selepas mandi dengan air daripada perigi berkenaan.

Menurutnya, berita mengenai air tersebut diketahuinya ketika sedang membaiki kereta di sebuah bengkel berhampiran kawasan kampung berkenaan.

"Ketika itu saya sedang membaiki kereta, tiba-tiba saya terdengar ada penduduk kampung bersembang mengenai telaga tersebut.

"Sejurus mendapat tahu mengenai kejadian pelik itu, saya terus ke tempat kejadian dan ambil airnya dengan harapan mengubati penyakit saya.

"Selepas pulang ke rumah, saya mandi dengan air telaga berkenaan dan penyakit gatal yang dihidapi sebelum ini beransur pulih," dakwanya ketika ditemui pemberita di sini semalam.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: