Friday, September 30, 2011

Wardina jadi mentor Diana

Dengan izin ALLAH SWT, saban hari semakin ramai artis wanita tempatan yang berhijrah ke arah imej Muslimah. Mungkin sudah tiba masanya untuk mereka mengubah hala hidup masing-masing.

Selepas tekad membuat keputusan untuk bertudung pada 19 September, Isnin lalu, pelakon yang juga model, Diana Amir, 25, berkata, hidupnya kini semakin tenang selepas melakukan penghijrahan besar dalam dirinya itu.

Di sebalik penghijrahan itu, selain keluarga, ada insan lain yang sedia memberi dorongan kepada Diana. Insan itu bukanlah asing dalam industri seni, tetapi cukup terkenal dengan imejnya yang sopan santun serta berwibawa tinggi. Nama Wardina Safiyyah, 32, menjadi sebutan sejak Diana mula melakukan penghijrahan. Menerusi portal hiburan dan laman sosial Twitter, Wardina tidak putus-putus memberi sokongan kepada Diana.

Akui Diana, Wardina banyak membantunya, baik dari segi nasihat, ilmu agama dan berkongsi pengalaman menjalani kehidupan wanita Muslimah. Malah, persahabatan antara mereka bertambah erat. Bagi Diana, Wardina adalah mentornya kini.

“Kak Wardina artis pertama yang ucap tahniah kepada saya. Semasa menerima ucapan itu, saya rasa sangat terharu apabila artis senior sepertinya sudi menjadi penasihat saya.

“Dia juga memperkenalkan saya kepada beberapa rakannya yang aktif dengan aktiviti usrah anjurannya setiap minggu.

“Insya-ALLAH, saya akan sertai usrah yang akan datang. Dengan bimbingan guru agama yang ada, saya dapat mendalami Islam,” kata Diana yang pernah bekerjasama dengan Wardina menerusi drama Impian Illyana tajaan Sunsilk pada 2004.

Diana berkata, dia turut kagum dengan Wardina yang memberikannya ayat suci al-Quran untuk dijadikan pegangan dan ingatan.

“Sungguh telah datang kepadamu pelajaran al-Quran dari Tuhanmu. Penyembuh bagi penyakit yang ada dalam dada (jiwa). Dan petunjuk serta rahmat bagi orang beriman”

Demikian ayat suci yang dipetik daripada surah Yunus, ayat 57.

Daripada terjemahan ayat tersebut, Diana mengakui jiwanya tersentuh tatkala membacanya.

“Sayu hati saya apabila pertama kali membacanya. Ketika itu, baru saya tahu betapa kerdilnya saya di mata Yang Maha Esa,” katanya yang kini semakin banyak membaca buku berkenaan ilmu agama.

Sementara, Wardina meluahkan rasa gembira dengan keputusan Diana untuk berhijrah di usia yang muda. Kata Wardina, sebagai artis senior, dia tidak keberatan untuk mendorong dan memberi tunjuk ajar kepada Diana mendalami agama Islam.

"Sudah menjadi tanggungjawab saya untuk mendorong sesama artis. Apatah lagi saya menganggapnya seperti adik. Malah kami juga sudah lama kenal. Dengan penghijrahan barunya ini, akan membuatkan kami lebih rapat. Saya akan cuba bantu apa yang termampu," kata Wardina.


Merancang ke tanah suci


Seiring dengan penghijrahannya, pelakon flem 3,2,1 Cinta ini merancang untuk ke tanah suci bagi mendekati dirinya kepada ALLAH SWT.

“Insya-ALLAH, sekiranya ada rezeki dan tiada halangan, saya bercadang ingin ke tanah suci untuk mengerjakan Umrah pada awal tahun depan sebab saya diberitahu satu agensi bahawa ketika ini tiada kekosongan.

“Saya akan pergi dengan siapa, itu tidak pasti lagi. Tetapi jika berkemampuan, saya ingin bawa sekali ibu dan bapa saya. Harap-harap saya dapat mencari ketenangan jiwa yang sebenar di sana.

“Bukan itu saja, saya juga takut nikmat hidayah yang diberi Yang Maha Esa ini ditarik balik. Sebab itu saya berusaha untuk melengkapkan diri dengan ilmu agama walaupun sibuk dengan karier,” katanya dalam satu sesi fotografi bersama Zass.


Tidak buang kawan lama

Bukan sahaja perwatakannya berubah selepas bertudung, malah Diana menceritakan aktiviti sehariannya turut berbeza daripada sebelum ini yang sering menghabiskan waktu terluang dengan rakan-rakan di luar.

Katanya, kegiatan melepaknya juga sudah dikurangkan buat sementara waktu memandangkan Diana sibuk mempelajari ilmu agama Islam, tetapi tidak sesekali untuk pelakon berusia 25 tahun ini membuang rakannya daripada hidupnya.

“Sekarang saya lebih menjaga adab dan pertuturan kerana bagi saya, bertudung bukan sahaja di luaran, tetapi dalam hati juga perlu berhijab.

“Rata-rata, semua rakan menyambut baik penghijrahan saya ini dan mereka ada juga minta saya kongsikan pengalaman dan pendapat untuk turut berubah. Saya sayang ahli keluarga dan kawan-kawan semua.

“Tolong jangan salah sangka, saya berubah bukan kerana fesyen dan tudung semata-mata,” tegasnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: