Thursday, August 25, 2011

Fiza sering fikir nak berubah

Pelakon Fiza Halim atau Fiza Elite tidak pernah sunyi dengan cerita kontroversi. Kisah rumah tangga percintaan serta imejnya yang seksi sering jadi perbualan.

Kini pada usia yang baru mencecah 30 tahun pada 18 Ogos lalu, Fiza berasakan dirinya mahu berubah. Malah dia juga sudah terfikir untuk menukar imej kepada wanita bertudung. Dia menunggu serunya betul-betul sampai untuk menukar imej.

Fiza utamakan anak-anak.

"Memang saya terfikir untuk bertudung sejak beberapa bulan ini. Saya tak mahu terburu-buru takut nanti saya melakukannya separuh jalan sahaja. Mahu berubah ini bukan setakat bertudung sahaja, tapi memerlukan kita berubah dalaman juga.

"Cukupkah amalan kita? Cukupkah sembahyang kita?... tapi kalau suatu hari nanti, anda lihat saya bertudung... itulah dia," kata Fiza pasal perasaan dalam dirinya sekarang.

Dia tidak melalui apa-apa perkara pelik atau sesuatu yang menggerakkannya, sebaliknya ia datang dengan sendiri. Apatah lagi cabaran membesarkan anak sendirian, serta hubungannya dengan lelaki yang tidak menjadi.

"Secara tiba-tiba sahaja ia datang. Saya ada tanya kepada kawan-kawan pasal perasaan saya. Ada yang menyokong dan ada yang meminta saya bersabar kerana takut ia bukan datang dari dalam hati saya secara ikhlas.

"Saya tak tahu pasal apa... tapi sejak memikirkan mahu berubah, saya sudah memberikan baju-baju lama yang seksi kepada orang lain. Kalau membeli baju baru, saya pilih yang longgar. Saya fikir juga apa yang membuatkan saya jadi macam ini.

Masih mahu berlakon walaupun selepas bertudung.

"Saya teringat kata-kata saya sendiri yang pernah cakap kepada bekas suami untuk bertudung bila usia dan mencecah 30 tahun. Saya cakap kepada dia sejak lama dulu semasa saya berehat daripada berlakon. Agaknya kerana itulah saya mula terfikir pasalnya bila benar-benar dah masuk usia 30 tahun ini.

"Lagi satu, saya pernah melihat seorang kenalan yang melalui kesukaran selepas meninggal dunia. Arwah meninggal ketika memakai pewarna di kuku. Bila dia meninggal, pewarna itu payah ditanggalkan membuatkan urusan kematiannya menjadi lambat.

"Saya terkenang-kenanag juga pasal perkara itu dan insaf apabila melihat keadaan jenazah," kata Fiza lagi.

Fiza juga tidak ghairah mencari peluang berlakon sehingga menjadikannya seorang ibu yang sibuk. Dia hanya berlakon sekadar memenuhi keperluan hidupnya dan anak-anak sahaja. Anak-anak menjadi keutamaannya sekarang.

"Kalau saya tiba-tiba nak bertudung, saya tak akan menjejaskan mana-mana pihak sebab saya tak banyak komitmen dengan produksi," katanya lagi.

Teliti cari teman hidup

Fiza sekarang selesa bersendirian membesarkan anak-anaknya Ferra Aryanna, 4, dan Feeya Adyria, 3. Bukan tak ada lelaki yang mendekati, tetapi hatinya belum terbuka sebab nampak kekurangan yang ada dalam lelaki yang didampinginya.

"Bukannya nak membandingkan, tapi saya akui payah nak jumpa lelaki macam bekas suami saya. Saya akui ada salah daripada saya sendiri. Semasa ada, saya buat kesilapan sehingga jadi macam ini (bercerai).

"Saya tak tahulah... bila dah lama berkawan akhirnya saya rasa saya tak boleh nak teruskan untuk tinggal bersama, sebab itu banyak tak menjadi," kata Fiza lagi.

Fiza masih berkawan dengan bekas suami dan keluarganya. Malah pada hari raya nanti, dia dan anak-anak akan beraya di rumah bekas mertua dahulu sebelum balik beraya di rumah keluarganya di Pulau Pinang.

1 comment:

Tinggalkan Komen Anda Sini: