Wednesday, June 29, 2011

Sifat malu makan diri sendiri


ANA Raffali tidak pernah mengelak daripada bekerjasama dengan media.


CAKAP-cakap belakang mula kedengaran tentang pemenang Anugerah Juara Lagu ke-25 (AJL25), Ana Raffali, 26, yang kini dikatakan mula bersikap sombong.

Biarpun kehadirannya dalam industri hiburan tanah air masih terlalu hijau namun pelantun lagu Tolong Ingatkan Aku itu dilihat mula menunjukkan taringnya yang sebenar dengan mula mendabik dada.

Insiden yang berlaku beberapa kali termasuk dia mengelak untuk ditemubual oleh wartawan seolah-olah mengiyakan lagi sikap sombong yang terpancar pada diri pasangan duet Sohaimi Mior Hassan itu.

Justeru, apabila Hits berkesempatan bertemu dengan Ana di Majlis Sambutan Hari Koperasi Karnival, Kokurikulum dan Kerjaya Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Taman Keramat, baru-baru ini, persoalan itu dilontarkan terus kepadanya.

Ana terkesima dengan terjahan soalan yang mungkin berbaur sedikit keras tetapi dia bersikap tenang dan tidak melenting sebelum menjawab soalan cepumas itu.

"Bila pula masanya saya sombong? Saya masih lagi Ana Raffali yang dahulu di mana masih lagi tahu untuk membawa diri dan berpijak di bumi nyata.

"Sudah tentu sebagai pendatang baru, saya tidak boleh bersikap sombong. Lagipun itu bukan pegangan saya.

"Malah saya tidak pernah cuba untuk mengelak apabila diminta untuk ditemubual wartawan," ujar Ana tenang dalam menyangkal dakwaan tersebut.

Bagaimana pun, kata Ana atau nama sebenarnya, Ana Nur Hidayah Mohd. Raffali, dia tidak mampu menghalang sesiapa sahaja daripada membuat pelbagai andaian terhadap dirinya.

Jelas anak kelahiran Kuala Lumpur itu lagi, apa juga pandangan yang dilemparkan ke atas dirinya, bukan sahaja diterimanya dengan hati terbuka malah tidak sedikit pun menggusarkan dirinya.

Baginya, setiap prasangka buruk yang dilemparkan itu besar kemungkinan datang daripada individu atau pihak-pihak tertentu yang tidak mengenali dirinya dengan rapat.

Oleh itu, tegasnya, andaian berdasarkan faktor luaran mendakwa dirinya sombong, tidak tepat sama sekali.

"Biasalah apabila kita tidak mengenali seseorang itu dengan dekat, sudah pasti berbagai-bagai andaian boleh disimpulkan melalui pandangan mata kasar apabila melihat seseorang itu tidak ramah.

"Sedangkan apabila kita mengenali dan mula bertegur sapa, persepsi negatif itu sebenarnya tidak betul," luah Ana yang kini mula merancang untuk melahirkan album terbarunya.

Ana terdiam sejenak apabila terus dihujani dengan persoalan itu.

Sambil menarik nafas dalam-dalam, dia mengakui pandangan skeptikal terhadap dirinya itu timbul kerana salah faham.

Kepada pihak yang mendakwa dirinya mula berlagak diva, kata Ana, mereka seharusnya cuba untuk mendekati dan meluangkan masa bersamanya.

Langkah itu, ujarnya penting kerana andaian negatif yang dilemparkan ke atas dirinya perlu diperjelaskan supaya karakternya tidak disalah ertikan.

"Cubalah bertanya kepada kawan-kawan dan keluarga tentang karakter sebenar Ana Raffali kerana mereka inilah yang sering berdampingan dengan saya.

"Dengarkan dahulu jawapan, kemudian buatlah perbandingan atau kesimpulan sendiri sama ada benar atau tidak yang saya ini sombong," ujar bekas pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, Selangor itu.

Ana menyedari kelemahan dirinya yang sukar untuk mesra dengan sesiapa sahaja tatkala bertemu buat pertama kali membuatkan dia disalah anggap sebagai sombong.

Jujurnya dia mengakui, perasaan malu yang amat menebal di jiwanya sukar untuk dikikis walau pun berhadapan dengan peminatnya sendiri.

Maka itulah, katanya, dia agak sukar untuk memulakan perbualan sekiranya orang yang ditemuinya itu, tidak memulakan bicara.

"Saya jarang menegur atau berbual-bual dengan orang yang saya tidak biasa. Lagi pun, saya agak keberatan untuk menegur orang tanpa ada tujuan.

"Saya juga tidak mungkin bersikap mesra tanpa mengira tempat kerana saya bimbang jika ada pula orang berkata, saya gedik," luah Ana disusuli dengan tawa kecil.

Latihan jadi askar

Ditinggalkan topik sombong, gadis manis berperwatakan lembut itu sebenarnya mempunyai jiwa yang kental untuk menjadi seorang wirawati negara.

Teringat akan ketangkasan anak bendahara Melaka suatu ketika dahulu, Tun Fatimah yang berani dan bersemangat waja, tidak siapa menduga Ana berani tampil untuk menyertai pasukan Simpanan Askar Wataniah.

Bersama dengan penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza, bekas pelajar Akademi Fantasia musim kelima (AF5), Aizat dan aktor yang memenangi anugerah artis paling popular tahun lalu, Shaheizy Sam, Ana mengakui seronok untuk mengikuti latihan rekrut sebagai askar Wataniah.

"Tidak sabar-sabar rasanya untuk memulakan sesi latihan yang dijangka bermula bulan depan. Teringin nak rasa, bagaimana menjadi seorang perajurit.

"Biarpun dari awal telah dimaklumkan bahawa latihan yang akan diikuti itu tidak sekeras latihan askar sebenar, ia tetap membuatkan saya teruja untuk memasuki kem.

"Inilah peluang yang saya ada untuk menimba dan merasai pengalaman baru yang pasti akan memberikan satu pengalaman berharga untuk saya," ujar Ana yang telah tampil dengan single terbarunya, Cuba Jangan.

Jelas Ana lagi, dia sebenarnya berminat untuk menyertai pasukan beruniform negara tetapi tidak pernah berpeluang disebabkan bebanan kerja yang banyak.

Justeru, katanya, apabila Kementerian Pertahanan membuka peluang kepadanya untuk menyertai pasukan askar simpanan itu, dia bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal.

"Banyak kelebihan jika kita menyertai pasukan beruniform ini kerana secara peribadi, saya melihatnya sebagai salah satu cara untuk meningkatkan jati diri.

"Melalui latihan yang diberikan itu nanti, mungkin saya boleh jadi seorang yang lasak. Secara tidak langsung, saya juga boleh memperkuatkan mental saya," getus Ana yang turut tercalon dalam Anugerah Planet Muzik (APM) yang bakal berlangsung pada 15 Julai ini di Singapura.

Tukar warna kulit

MENGENANGKAN sesi latihan yang bakal diikutinya, Ana tidak bimbang sekiranya warna kulitnya bertukar menjadi gelap gara-gara berjemur di bawah cahaya matahari.

Baginya, pertukaran warna kulit juga bukan satu masalah besar kerana sesiapa sahaja yang terdedah di bawah matahari, pasti akan menjadi gelap.

"Tiada apa yang perlu dirisaukan kerana kehidupan seharian juga boleh membuatkan warna kulit kita bertukar menjadi gelap.

"Oleh itu, cara untuk melindungi diri daripada pancaran matahari adalah penting.

"Jadi, antara persiapan untuk menjalani latihan di kem kelak, saya akan pastikan ada stok krim pelindung matahari untuk dilumur ke bahagian tubuh yang terdedah kepada matahari," katanya sambil ketawa.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: