Thursday, June 30, 2011

Percaya kepada rezeki


SELEPAS empat tahun membina nama sebagai penyanyi dan komposer, Aizat kini boleh berbangga apabila memiliki artis di bawah naungan syarikatnya.


APABILA nama penyanyi dan komposer muda berbakat besar, Aizat gagal tercalon dalam mana-mana kategori untuk Anugerah Planet Muzik (APM 2011), pelbagai persoalan mula timbul.

Jika hendak mengatakan pihak pengurusan Aizat tidak menghantar sebarang pencalonan untuk album keduanya, Urusan Aizat Amdan memang mustahil.

Ini kerana Aizat sendiri mengakui pihaknya sudah menghantar borang pencalonan untuk empat kategori utama termasuk Artis Lelaki Terbaik, Album Terbaik dan Lagu Malaysia Terbaik.

Bukan hanya Aizat, tetapi seorang lagi penyanyi dan komposer muda terkenal, Yunalis Zarai atau Yuna juga telah menjadi mangsa 'kekejaman' pihak juri APM 2011.

Memang pelik apabila insiden itu berlaku sedangkan sebelum ini nama Aizat pernah dijulang di pentas APM pada tahun 2009 apabila dia memenangi kategori Artis Lelaki Baru Terbaik dengan menewaskan pencabar terdekatnya, Afgan.

Mengulas tentang perihal itu, Aizat dengan penuh tenang memberitahu dia langsung tidak menganggap perkara itu sebagai sesuatu yang serius.

Sebaliknya, dia berserah kepada takdir dan dia cukup optimis dengan segala ketentuan Yang Maha Esa.

"Apa yang berlaku bukannya sesuatu yang mematahkan semangat saya untuk terus berkarya. Mungkin kedengaran agak klise, tetapi, saya percaya kepada rezeki yang telah ditetapkan.

"Saya membikin sesuatu produk bukanlah untuk mengejar anugerah. Tetapi, saya lebih mahukan kepuasan dalam berkarya dan jika peminat juga berasa puas, itu satu kejayaan buat saya.

"Kalau menang, ia merupakan satu bonus dan saya menghargai segala pengiktirafan yang diberikan," ujarnya dalam nada yang cukup optimis.

Aizat berkata demikian pada majlis minum petang sempena pengumuman Konsert Borneo Tour Urusan Aizat Amdan yang berlangsung di Restoran Castle, Jalan Imbi, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Selain isu APM 2011, Aizat juga sempat ditanya tentang khabar angin yang mengatakan lagu-lagu di dalam album Urusan Aizat Amdan tidak mendapat tempat di beberapa stesen radio tempatan.

Semuanya kerana kekuatan lagu Sungai Lui yang sehingga kini masih kuat putarannya di stesen radio walaupun pihak pengurusan Aizat sudah menghantar beberapa lagu lain untuk diputarkan.

Walhal kalau diteliti sepenuhnya, album Urusan Aizat Amdan merupakan salah sebuah karya yang cukup teliti pembikinannya dan dianggap sebagai sebuah album terbaik yang dihasilkan sepanjang tahun lalu.

Sentuhan muzik serta lagu yang dimuatkan dalam album tersebut berdiri atas landasan tersendiri sekali gus meletakkan nama Aizat sebagai karyawan muda yang wajar diberikan perhatian.

"Saya mengakui lagu Sungai Lui memang cukup kuat dan ke mana sahaja saya pergi, orang akan memperkatakan tentang lagu itu.

"Itu membuktikan bahawa percaturan saya untuk membuat kelainan dalam album ini dan juga lagu Sungai Lui itu mendapat perhatian.

"Saya dan Anas benar-benar puas hati dengan penghasilan lagu itu yang saya sifatkan bukanlah sesuatu yang mudah untuk dihasilkan. Kalaulah hanya lagu itu sahaja yang kerap diputarkan, saya melihatnya dari sudut positif," jelas pemilik nama penuh Muhammad Aizat Amdan tentang lagu yang cipta bersama Anas itu.

Antara lagu dalam album Urusan Aizat Amdan yang menjadi pilihan peminatnya adalah Years From Now, Mana Oh Mana, Senyum, Erti Hari Ini dan Emotions.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: