Saturday, October 31, 2009

'Saya tidak ada musuh'


SETIAP kali sebelum muncul di pentas semua pelakon dan krew sempat berdoa agar diberi keberkatan oleh Tuhan.


SYABAS buat semua tenaga kerja yang terbabit dalam teater Cuci The Musical (Cuci) kerana teater pertama terbitan syarikat milik Hans Isaac itu sungguh menghiburkan.

Namun, dalam kerancakan peminat teater membanjiri Istana Budaya (IB) saban malam untuk menonton teater Cuci The Musical yang mula dipentaskan pada 23 Oktober lalu sehingga 8 November depan, ada pula cerita kurang baik tentang produksi teater itu sendiri.

Ada pihak yang mendakwa kononnya teater tersebut disabotaj pihak tertentu yang tidak senang dengan kejayaan yang dikecapi Hans.

Bukan sahaja bab pelakon dan penari tercedera semasa sesi latihan dan persembahan tetapi kononnya separuh pentas yang digunakan oleh produksi teater terbakar.

Selain itu, ada pihak mendakwa produksi Cuci The Musical terlalu urban sehingga ketika azan berkumandang, sesi latihan tetap diteruskan tanpa berhenti untuk menghormati azan.

Sejauh mana kebenaran gosip yang bertebaran tentang teater Cuci The Musical hanya Hans dan orang yang terlibat dalam produksi itu sahaja yang tahu. Ikuti temu bual Kosmo! bersama Hans baru-baru ini.

Kosmo!: Kononnya ada pihak mahu sabotaj Hans dek kejayaan teater itu sehingga tayar kereta Hans dipancitkan. Benar ke?

Hans: Memang benar, tetapi orang yang cuba pancitkan tayar kereta saya hanya lepaskan angin saja. Saya tidak pernah buat masalah atau bermusuh pada orang lain. Sesiapa yang tidak puas hati dengan saya terpulang pada mereka. Saya hanya lakukan kerja saya sahaja.

Bagaimana pula dengan cerita seorang penari terjatuh dari pentas pada ketinggian empat meter sehingga terpaksa dimasukkan ke hospital?

Mana ada empat meter? Memang ada penari yang jatuh tetapi dari ketinggian dua meter sahaja. Mungkin masa itu, dia penat sangat dan keadaan pentas yang gelap sebab itu terjatuh. Tetapi ambulans sedia 24 jam sepanjang sesi latihan dan persembahan, dalam tiga minit ambulans sampai. Penari itu dimasukkan ke hospital dan sekarang sudah okey. Sejak kejadian itu, kami lebih berhati-hati dan saya berpesan pada mereka supaya menjaga keselamatan. Saya juga mengambil insurans untuk semua orang yang terlibat dalam Cuci The Musical dan selalu bincang tahap keselamatan dan kesihatan mereka semua.

Ada khabar kononnya separuh pentas terbakar semasa sesi latihan?

Mana ada pentas terbakar? Kalau setengah set hangus, saya rasa teater ini tidak boleh dipentaskan. Sebenarnya hanya berlaku litar pintas sahaja, cuma bau hangus macam terbakar. Cerita itu diperbesarkan dalam keadaan yang tidak seronok. Kalau benar ia terjadi, sebagai penerbit saya harus tahu.

Pihak produksi juga dikatakan tidak menghormati azan sepanjang sesi latihan berlangsung sehingga pihak IB terpaksa menguatkan laungan azan sebagai isyarat supaya anda semua berhenti. Komen?


HANS ISAAC


Itu perkara yang tidak betul kerana 95 peratus tenaga produksi termasuk pelakon semuanya beragama Islam. Saya tidak pernah sekali pun dalam hidup mempersoalkan isu ini. Saya agak sensitif bila artikel keluar seperti itu. Seingat saya sepanjang sesi latihan kebanyakan mereka sembahyang ketika waktu rehat. Pihak IB juga tidak pernah buat seperti yang dikatakan. Ini informasi salah yang datang dari dalam. Kalau saya buat salah, saya mengaku tetapi kali ini tidak. Tidak benar sama sekali.

Mungkin ada orang cemburu dan tidak suka apa yang dikecapi Hans?

Mungkin kita dah berjaya dan ada orang yang tidak suka saya berjaya. Apabila saya mengarah sebuah filem, bukan semua orang berpuas hati. Itu adat dunia hiburan. Sebagai penerbit setiap keputusan yang diambil tidak akan gembirakan hati semua orang tetapi saya akan pastikan 80 peratus daripada mereka puas hati.

Ramai yang membandingkan teater Cuci The Musical setaraf dengan teater Puteri Gunung Ledang. Bagaimana Hans menerimanya?

Produksi saya tidak pernah tunjuk yang kita bagus cuba untuk banggakan masyarakat Malaysia dan tidak mahu malukan sesiapa termasuk Istana Budaya. Kalau mereka anggap teater Cuci The Musical bagus, saya bersyukur.

Bagaimana dengan kutipan tiket setakat ini?

Kutipan bagus, saya melabur banyak untuk sesuatu yang berbeza serta kualiti tetapi saya tidak mahu penonton membayar tiket yang terlalu mahal.

Benarkah terlalu banyak dugaan dan cabaran yang terpaksa di lalui Hans sepanjang berlangsungnya teater ini?

Dugaan itu biasalah. Kalau nak buat sesuatu yang berlainan kena usaha lebih dan kena buat cara yang susah baru hasilnya bagus. Kalau buat cara senang semua orang pun boleh buat, kalau susah baru orang perasaan perbezaan teater Cuci dengan teater yang lain. Saya harap orang ramai datang dan saksikan sendiri.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: