Wednesday, September 30, 2009

Lan pernah jual mercun



DARI kiri; Faizal, Lan, Aizat dan Noh ketika digandingkan untuk menjayakan rakaman program Akustika Raya, pada Ogos lalu.

RAMADAN sudah berlalu. Bagi kebanyakan umat Islam, berlalunya Ramadan meninggal kenangan manis. Begitu juga dengan kehadiran Syawal. Empat penyanyi lelaki ini Faizal Tahir, Aizat, Lan dan Noh masing-masing mempunyai pengalaman tersendiri untuk diceritakan kepada peminatnya terhadap kenangan pada Ramadan dan Syawal.

Lan bekas vokalis kumpulan Meet Uncle Hussein juga melakukan perkara yang sama. Kalau pada hari biasa dia di tinggal di rumah sewa, tetapi pada Ramadan pula, Lan berpindah ke rumah keluarganya di Batu 14, Hulu Langat untuk berpuasa bersama mereka.

Jika Noh menemani ibunya menghantar kuih kepada pelanggan, Lan pula ada cerita menarik untuk dikongsikan bersama peminat mengenai pengalaman puasanya.

Kata Lan yang kini bersama Azlan& The Typewriter, dia pernah berniaga mercun selama tiga tahun dan hampir di tahan polis kerana menjual barang yang berbahaya.

Bagaimanapun, penyanyi yang bervokal lantang itu tidak lagi menjalankan aktiviti itu kerana serik apabila polis datang ke rumahnya menyebabkan dirinya berada tidak bebas dan dalam ketakutan pula. Mujurlah sempat menyorokkan barang perniagaannya.

“Sebab itulah, pada bulan puasa ini saya tidak lagi berniaga mercun, lagi pun tahun ini saya akan sibuk di studio untuk menyiapkan lagu bagi album untuk Azlan& The Typewriter,” katanya.

Lan

Hadkan aktiviti ketika Ramadan

Vokalis kumpulan Hujan, Noh mengambil peluang bulan Ramadan ini pulang ke kampung halamannya di Kuching, Sarawak. Katanya, sejak berhijrah ke Kuala Lumpur tiga tahun lalu, penyanyi itu mengisytiharkan Ramadan adalah waktu untuk dia bercuti meluangkan masa bersama keluarga setelah berbulan-bulan tidak dapat bersua kerana kesibukan kerjaya nyanyiannya.

“Saya tahu biasanya bulan puasa tak ada undangan persembahan, kalau ada sekalipun saya akan menolaknya kerana bulan ini adalah bulan untuk bersama keluarga setelah berbulan-bulan saya tidak dapat bersama mereka.

“Tak banyak aktiviti yang saya lakukan apabila pulang ke kampung selain daripada melepak. Tak dinafikan bosan juga bila tak ada sebarang aktiviti untuk dilakukan tapi jika ada undangan persembahan di sekitar Sarawak, saya terima.

“Pada bulan puasa lalu apabila tiada apa kerja nak dibuat, saya jadi seperti pemandu untuk keluarga kerana ibu berniaga kuih, jadi saya kena menemaninya menghantar kuih kepada pelanggan.

“Selain itu juga kesempatan ini juga saya gunakan untuk bertemu dengan sanak saudara dan rakan-rakan yang sudah lama tidak temui. Saya juga tak lepaskan peluang bersolat terawih di kampung,” kata Noh yang menggemari juadah ikan terubuk bakar.

Sementara itu, bagi Aizat pula berkata, Ramadan tidak menghalangnya untuk bersenam. Sejak tahun lalu lagi, selesai bersahur, anak muda ini tidak tidur sebaliknya meluangkan masa dengan berjoging bagi mengekalkan tubuh badan yang ideal.

Waktu berbuka pula, lazimnya Aizat hanya meneguk air kosong dan menjamah kurma saja. Kurma, katanya, adalah makanan kegemarannya. “Bulan puasa memang adalah bulan bercuti untuk Aizat. Selalunya bulan ini tak banyak undangan. Lagipun tahun ini Aizat akan masuk studio untuk rakamkan lagu jadi Aizat terpaksa mengehadkan aktiviti. Aizat juga ambil kesempatan bulan ini untuk berbuka dengan keluarga, bagi Aizat bulan ini tak banyak bezanya dengan bulan lain cuma keistimewaannya ada sembahyang terawih. Selepas selesai tunaikan solat terawih Aizat akan masuk studio memulakan rakaman,” katanya.

Lain pula ceritanya dengan Faizal Tahir. Disebabkan sudah berkeluarga, sudah tentu tumpuan diberikan terhadap anggota . Disebabkan jadual kerjanya pada bulan Ramadan kurang padat, dia dapat meluangkan sedikit masa untuk bersama-sama dengan isteri, anak-anak serta ibu bapanya.

“Saya memang sentiasa menantikan Ramadan kerana waktu inilah saya dapat meluangkan masa yang lebih bersama keluarga. Selain anak-anak dan isteri, bulan ini jugalah dapat saya meluangkan masa bersama ibu dan bapa.

“Selain itu, dapat juga saya melakukan solat Tarawih. Saya jenis yang tidak suka bertukar-tukar tempat untuk menunaikan solat Tarawih, biasanya saya hanya ke masjid yang sama saja,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: