Sunday, August 30, 2009

Bertarung untuk lagu 1Malaysia


NURFATIMAH dan Shila.


SHILA dan Nurfatimah hadir di San Fransisco Coffee di Kuala Lumpur dengan semangat bercerita tentang kemerdekaan dan lagu berciri 1Malaysia yang mereka sampaikan.

Walaupun lepak-lepak di kedai kopi francais antarabangsa tetapi mereka berdua tetap dengan jati diri sebagai anak Malaysia. Mendapati francais tersebut menjual produk koleksi berasaskan Malaysia membuatkan mereka berdua kagum dan turut mahu memilikinya.

Noh yang dijadualkan bersama mereka tidak dapat hadir kerana mengalami masalah kereta dipecahkan dan kehilangan pasport, justeru kami cuma berinteraksi menerusi telefon. Dalam keterujaan bercerita tentang kemerdekaan negara ini, masih ada lagi perkara ironi malang menimpa nasib artis kita.

Sekadar berkongsi cerita dan semangat, mereka bertiga berkongsi persamaaan.

Noh dan Shila menyanyikan lagu berjudul Kami Anak Malaysia hasil ciptaan Ashroff Shariff dan tulisan Eka Shariff. Nur Fatimah pula ialah penulis lirik untuk lagu Malaysia Satu nyanyian Faizal Tahir dan hasil ciptaan Audi Mok.

Sebanyak 10 buah lagu bertarung untuk menjadi lagu 1Malaysia. Juara pencipta lagu Lagu 1Malaysia Kita akan dipilih melalui undian umum dan lagu yang menjuarai pertandingan itu akan diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika sambutan Hari Kemerdekaan pada 31 Ogos ini.

“Saya inginkan ini menjadi satu lagu yang benar-benar menjelma daripada hati rakyat Malaysia, untuk rakyat Malaysia dan dipilih sendiri oleh rakyat,” ujar Najib.

Bagi lagu bertemakan 1Malaysia, apa yang anda bayangkan ketika menyanyi atau menulis lirik untuk lagu tersebut?

NURFATIMAH (N): Untuk sebuah lagu patriotik, saya menulis dengan perkataan-perkataan yang senang difahami seperti lagu Negaraku. Jadi saya membayangkan tugas saya sebagai rakyat Malaysia dan perjalanan jatuh bangun kita yang perlu dijadikan motivasi.

Kebanyakannya saya membayangkan rakyat Malaysia dan kekuatan kita serta janji-janji kita sebagai rakyat.

SHILA (S): Saya menyanyi dengan semangat remaja Malaysia dan membayangkan apa sepatutnya remaja seperti saya lakukan sebagai peneraju masa hadapan. Saya mahu berikan sesuatu untuk negara dan bangsa.

Apa yang ada dalam fikiran saya sewaktu menyanyi adalah bagaimana saya akan mengajar diri sendiri dan dalam masa yang sama memberi pelajaran kepada rakyat Malaysia.

NOH (NOH): Sejujurnya saya agak hilang arah sewaktu mahu menyanyikan lagu ini sebab komposer yang terbabit ada unsur urban. Saya bukan penyanyi pop, arus perdana mahupun patriotik.

Jadi pengalaman ini sedikit menakutkan tetapi mencabar dan seronok. Waktu menyanyi saya membayangkan Malaysia dan suasana Kuala Lumpur serta KLCC.

Dalam aspek mana semangat patriotik anda lebih tebal?

N: Sumbangan saya terhadap industri dan negara, dengan cara membuat lirik. Saya rasa dengan cara ini dapat memberi pelajaran.

S: Saya yakin melalui sumbangan saya, saya pamerkan semangat patriotisme saya. Biasanya apabila kita dengar, ia lebih berkesan daripada membaca. Lagu akan membuatkan indvidu terasa sangat dekat dengan negara atau sesuatu.

NOH: Dalam jiwa, saya memang seorang yang sangat sayangkan Malaysia. Bukan daripada fizikal atau pemakaian tetapi saya memegang perasaan cintakan Malaysia dan bangga menjadi rakyat Malaysia. Saya percaya rakyat kita lebih kacak daripada rakyat negara lain.

Lagu apakah yang akan menaikkan semangat patriotisme anda?

S: Bahtera Merdeka. Penyampaian Aishah dalam lagu ini sangat bagus dan dengan penuh perasaan.

N: Warisan nyanyian Sudirman. Saya sukakan melodi dan mesej perjuangannya. Penyanyi juga menjadi elemen yang penting dalam lagu sebab suara yang merdu dengan melodi yang menarik akan membuatkan lagu itu ‘berhantu’.

NOH: Lagu Sejahtera Malaysia. Saya sukakan lagu itu sebab dalam menyerapkan unsur patriotik, komposer turut menyelitkan elemen melodi yang ‘boleh layan’. Melodi yang pop dan catchy.


NOH HUJAN


Pada waktu bilakah anda berasa sangat bertuah menjadi anak Malaysia?

S: Bukan mahu menjatuhkan sesiapa tetapi waktu saya ke negara luar, saya rasa bersyukur menjadi anak Malaysia. Di negara kita tidak ada kasta yang membezakan antara penduduk.

Juga sewaktu saya melihat KLCC, saya rasa bertuah menjadi rakyat Malaysia. Melihatkan ragam pelancong yang hampir semuanya mahu bergambar di depan KLCC.

N: Sewaktu saya ke luar negara, saya melihat aktiviti malam mereka yang bebas terutama di kelab-kelab. Saya melihat kita masih ada kawalan yang bagus dan tidak hilang identiti.

Sesetengah orang ada yang terkena kejutan budaya hingga hilang identiti dan elemen bangsa mereka.

NOH: Sewaktu pelancong datang ke Kuala Lumpur. Perasaan bangga itu terus datang. Satu lagi sebagai pemuzik, sewaktu saya ke luar negara membawakan nama grup Hujan dari Malaysia dan sedikit sebanyak mereka sudah mula kenal. Sebut ‘dari Malaysia’ apabila ditanya pun saya sudah rasa sangat bangga.

Apa pula yang membuatkan anda sedih tentang rakyat Malaysia?

S: Ramai anak muda yang mahu jadi wannabe. Bercakap bahasa Melayu tetapi slanga ada bunga-bunga bahasa Inggeris. Itu belum lagi kita sentuh pasal pemakaian dan adab mereka.

N: Ramai yang sudah kehilangan identiti.

NOH: Apabila negara kita ada rusuhan dan saya lihat gambar serta berita tentang itu. Juga tentang masih ada rakyat Malaysia yang hidup berpuak-puak.

Definisi 1Malaysia dari kaca mata anda?

S: Saya melihat konsep 1Malaysia sebagai satu semangat perpaduan tidak kira bangsa, agama dan bahasa. Dengan semangat ini kita dapat mengekalkan kemerdekaan dan mengeratkan lagi hubungan sesama kita.

N: Satu konsep perpaduan gabungan semua aspek seperti teknologi dan inovasi ciptaan rakyat Malaysia. Dengan teknologi itu, Malaysia semakin maju dan tidak lagi bergantung kepada negara luar.

NOH: Bersatu tak kira bangsa dan kita harus lupakan perkara-perkara yang lepas. Rakyat negara ini sudah melalui banyak perkara dan itu membuatkan kita bersatu. Saya sokong konsep 1Malaysia ini.

Di mana anda lihat konsep 1Malaysia ini terjadi dengan semula jadinya?

N: Sekolah.

S: Di restoran mamak.

NOH: Dekat bazar Ramadan Jalan Andalas. Semua bangsa ada tak kira orang Sabah, orang Sarawak, Melayu, India dan Cina. Dekat kawasan perumahan pun kita dapat lihat perpaduan kaum.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: